Bildbomb och scouthistoria

Det blev lite halvdålig kvalité och storlek på bilderna för att precis när jag hade lagt bilderna som dom skulle i collaget så råkade jag trycka på att programmet själv skulle göra ett collage.. Fint, 20 minuters arbete åt skogen..
Men bilderna är på plats och det är det som är huvudsaken!

Kanske ska berätta vad ett World Scout Jamboree är för något? Och själva scoutrörelsen?
World Scout Jamboree är ett internationellt läger (eftersom jamboree menas med att det är deltagare från olika nationaliteter) som arrangeras vart fjärde år i olika länder, till minne av det första scoutlägret 1907 i England. Lägret hölls av Robert Baden-Powell (senare även adlad till "Lord Baden-Powell of Gilwell) och står idag som grundaren till Scoutrörelsen. Vi scouter finns idag i över 216 länder och är fler än 38 miljoner, vilket gör att vi är den största idéburna ungdomsrörelse i världen. Scoutrörelsen byggs inte, som många tror bara på knopar, sjunga sånger vid lägerelden och att leda gamla tanter över gatan. Jag brukar iallafall lämna tanterna på mitten av gatan. Scouting står inte bara heller för naturen och det betyder inte heller att vi kan allt om den. Ska jag vara ärlig så kan jag knappt någonting om flora och fauna. Eftersom scouting är en ungdomsrörelse så bygger den på att ungdomar ska utvecklas socialt och personligt och att genom lägerliv och äventyr både på land och till sjöss få en hel del allmänbildning. Och som scout lär man sig även att jobba med vilka människor som helst, vilket gör att det är lättare att jobba i grupp till exempel i skolan och arbetsplatser. Arbetsgivare gillar scouter, det är verkligen ett plus att ha det i sitt CV när man söker jobb. En av mina kompisar fick jobb till stor del för att han är scout. Man kan jobba med människor, är social och folk vet att man klarar av vissa saker. Jag har fått helt fantastiska kunskaper och framförallt minnen tack vare socuterna! I folks ögon så blir man nörd-stämplad så fort man säger att man är scout, och det är synd tycker jag för de har verkligen ingen aning om vad vi gör! (och det tar så lång tid att förklara vad vi gör hela tiden för det är så MYCKET! det får bli i ett annat inlägg). Jag är scout och är stolt över det, folk får tycka vad de vill =)

Nå, vad var nu det här med ett Jamboree?
Ett World Scout Jamboree, just det här speciella, arrangeras som sagt vart fjärde år i olika länder. Denna gång var det i Sverige, och det var den första gången som vi fick vara värdar. Lägret har planerats i över 10 år och dom började bygga upp lägerplatsen redan för 3 månader sedan! Temat för det här Jamboreet var "Simply Scouting" och menas "Scouting helt enkelt". Förstod aldrig riktigt innebörden med temat, lite pinsamt jag vet.. Lägret hade det högsta deltagarantalet någonsin, med ca 38 000 tusen scouter som bodde på en yta av (om jag inte minns fel) 180 fotbollsplaner! Fast då är också alla centrum medräknade, det är inte bara boyta. Jag orkar inte riktigt förklara hela lägret, har liksom inte hunnit göra det för mina föräldrar än... MEN, det var ett helt underbart läger och man träffade folk från så många olika länder som det är möjligt! Jag pratade med folk från Japan, Australien, Danmark, Tyskland, Italien, Portugal, Sri Lanka, Soudiarabien, Madagaskar, Hong Kong, Finland, Sverige, Island, USA, Kanada och många många fler! Det känns konstigt att gå här hemma och bara prata svenska! Jag rekommenderar alla att läsa lite mer om Jamboreet som varit och dessutom kolla på de tv-klipp som gjordes, vi hade en Jamboree TV! Så kolla gärna in länkarna här nedanför, filmerna ger en mycket bättre förklaring om hur stort lägret egentligen var!  


Jam N på Youtube - Jamboree 2011 officiella youtube-kanal där alla tv-program från lägret finns.
Scouting på Wikipedia
World Scout Jamboree på Wikipedia
Robert Baden-Powell på Wikipedia (scouternas grundare)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad vill du skriva till mig?:

Trackback
RSS 2.0